Background image
Aktuellt
Affärsverksamheten och personalen kunde övertas friktionsfritt
29.3.2018

Affärsverksamheten och personalen kunde övertas friktionsfritt

Mikael Riihimäki konstaterar att det inte lönar sig att stressa när man jobbar som maskinoperatör. Man kan med fog säga att han är en tålmodig kille eftersom han redan hunnit få 20 års erfarenhet av bearbetningsjobb.

— Ingen dag är den andra lik, då det är nya uppgifter varje dag. Du kan inte bli uttråkad här, konstaterar han.

Mikael övergick i Ferromeks tjänst i samband med en företagsaffär mellan Ferromek och Mesmec. Förutom att maskinerna flyttades till Ferromek fick företaget nya branschproffs på sin lönelista. Mikael är en av dem.

Hur finner sig bearbetningen och människorna till rätta i det nya företaget? 

När man samtidigt integrerar nya maskiner, kunder och nya medarbetare i ett företag kan det bli en riktig soppa av det hela. Så gick det dock inte hos Ferromek.

Även om den konkreta flytten sist och slutligen skedde ganska snabbt efter att beslutet offentliggjorts, blev det när man tänker efter ändå en rätt smärtfri flytt av maskiner och anställda, säger Mikael. Han var med och både packade ner och upp utrustningen. Det tog några veckor att få maskinerna på sina rätta platser och servade. När maskinerna sattes i gång, fortsatte arbetet som tidigare. Arbetslistan innehöll jobb från både gamla och nya kunder.

En stor arbetsplats har en styrka som även utvecklar individen

Känslorna kring Ferromek är enbart positiva, enligt Mikael. Han berömmer särskilt service och underhåll av maskinerna, vilket har gjorts grundligt. Teamledarna på fabriken får också en släng av berömmet. När arbetsledningen vet vad som är på gång kan arbetet fördelas förnuftigt och därmed minska medarbetarnas överbelastning. Ett bra organiserat arbete gör det lättare att koncentrera sig och det blir tid över för ”riktigt arbete”. Han har även fått känna av stödet från arbetsgemenskapen under de första veckorna.

— När man har fler kolleger, finns det också mer skicklighet och kunskap och när man delar med sig av erfarenheter lär man sig och får nya idéer, konstaterar Mikael.

Vd:n tackar för förtroendet

Vd:n Kim Åkerlund känner sig lättad när flytten är över.

— De nya medarbetarna har mycket erfarenhet och expertis med sig, vilket vi också behöver. Vi har mycket arbete och därför är vi särskilt tacksamma över att de anställda visade oss sitt förtroende och började jobba hos oss.

En annan glädjande sak är att kunderna i och med affären också valde att bli kunder hos Ferromek. Åkerlund tar inte nya kundförhållanden för givet, utan vill svara på kundernas önskemål med bästa möjliga service.

Mikael2