Background image
Aktuellt
Ferromeks packnings- och leveranstjänster uppskattas av kunderna
4.10.2022

Ferromeks packnings- och leveranstjänster uppskattas av kunderna

Något vi får mycket tack för på Ferromek är vårt packnings- och leveransarbete. En kund kommenterar bland annat så här:

”Jag anser personligen att ni är en av dom ledande i närregionen vad gäller allt från förpackning till lättförstådda forsedlar och i samspel med kundens order. Stor eloge till er utleverans-personal!”

Vi är glada att kunderna uppmärksammat detta, eftersom våra rutiner kring packning och leverans är ett arbetsskede vi tänkt igenom mycket både från vår egen och kundens synvinkel för att det skall löpa så effektivt som möjligt. I den här artikeln går vi närmare in på vad det betyder i praktiken.

Kvalitet som går att se och ta på

Före beställningarna skickas i väg genomgår de en visuell slutgranskning, berättar Stefan Simell, kvalitetsgranskare på Ferromek. Stefan har jobbat med kvalitetsgranskning i fem år och har över 20 års erfarenhet av CNC-bearbetning. Granskningen går ut på att hitta typiska brister, exempelvis vassa kanter, så att de kan korrigeras före produkterna skickas till kunden. Vi kontrollmäter också delarna genom stickprov för att försäkra oss om att toleranserna stämmer.

– Bra kvalitet går att känna. Jag brukar tänka att duger det åt mig själv så duger det åt kunden också. Jag skickar inte ut något som jag inte själv skulle använda.

Produkterna packas i lämpligt stora förpackningar för att inte skada eller stöta emot varandra. Antalet anställda som sköter packning och utleverans är få, vilket gör det lättare för oss att alltid hålla samma kvalitet på arbetet, förklarar Ferromeks vd Kim Åkerlund.

– Vi jobbar noggrant men effektivt och försöker få allt att löpa på så bra som möjligt vid packningen. Målet är att allt som kommer från vår produktion under dagen också ska skickas i väg till kunder eller för ytbehandling före vi går hem för dagen.

Tydlig leveransmärkning och flexibla transportalternativ

För kundens del är en tydlig leveransmärkning på förpackningen viktigt för att man lätt ska hitta rätt produkt. All produktinformation finns tydligt utmärkt utanpå lådan så att man snabbt hittar det man behöver, som ordernummer, position och antal. Forsedeln finns alltid med antingen inne i lådan eller klistrad utanpå.

I samband med beställningen kollar vi upp hur kunden vill ha sina produkter levererade och beställer samt koordinerar frakten med det transportföretag kunden önskar. Finns inga preferenser så väljer vi bästa möjliga alternativ för frakten.

Något många kunder inte känner till är att vi förmånligt kan erbjuda leverans med egen bil mellan Karleby och Jakobstad. Vi samarbetar också med ett mindre, lokalt transportföretag som sköter leveranser till ett flertal av våra kunder i närregionen. Oavsett transportsätt är målet alltid att leveransen ska nå sin mottagare så snabbt och förmånligt som möjligt.

– Vårt läge mellan två städer och att vi har några av landets största transportföretag som grannar är något våra kunder vinner på. Det underlättar och snabbar upp transporterna, konstaterar Kim.

Packningen ingår alltid i produktpriset. För många kunder är även frakten inräknad i priset ifall kunden så önskar.

Med kundens och miljöns bästa i åtanke

En av orsakerna till att vi kan hålla kostnaderna för materialanvändning låga och inte behöver ta ut någon extra avgift för packningen, är att vi återvinner en stor del förpackningsmaterial som brädor och lådor. En betydande del av våra egna transporter i närregionen sköts dessutom med elbil, vilket i många fall är ett mera miljövänligt och ekonomiskt transportsätt.

– Det här är något alla vinner på. Kunderna får sina produkter packade och levererade förmånligt och samtidigt drar vi vårt strå till stacken för miljöns bästa.

Vill du ha mer information om packning och leverans? Kontakta oss på myynti@ferromek.fi eller ring kundtjänsten, tel. (06) 834 5695.