Background image
Aktuellt
”Tillmötesgående, snabba och tillgängliga” – Kirfer uppskattar Ferromeks bearbetningstjänster
4.4.2024

”Tillmötesgående, snabba och tillgängliga” – Kirfer uppskattar Ferromeks bearbetningstjänster

Nykarlebybaserade företaget Kirfer, tidigare Norcar Automation, är specialist på skräddarsydda automationslösningar för industrin. Företaget planerar, konstruerar och programmerar bland annat robot- och transportörsystem utifrån kundens önskemål, och är med över 40 års erfarenhet i den automationsindustriella marknaden ett av Finlands äldsta automationsföretag.

Ferromeks bearbetningstjänster har företaget använt sig av i över 20 års tid. De frästa och svarvade detaljer som Ferromek levererar ingår ofta i robotverktyget, eller ”handen” som roboten greppar produkter med, förklarar Krister Mannil, projektkoordinator och planerare på Kirfer.

– Handen är den viktigaste delen och skräddarsys alltid för att passa kundens produkt. Ofta är det en fräsdetalj som blir själva fingret. Eftersom vi levererar i huvudsak specialdesignade system så är serierna vi beställer oftast relativt små, men det har aldrig varit något problem för Ferromek.  

”Ferromek har förståelse för våra produkter”

Ferromek kan erbjuda snabba leveranser med kort varsel om så behövs, vilket är viktigt för en tillverkare av specialprodukter som lever under konstant tidspress. Under provkörningar händer det ibland att maskindelar måste bytas ut och då kan det bli väldigt bråttom att få tag i en ny del, säger Mannil.

– Ferromek har förståelse för våra produkter och varför det är viktigt med kort leveranstid. De har varit väldigt tillmötesgående, mejlar jag och säger att det är bråttom så kommer de emot. De är inte alltid billigast, men har vi en maskin som står så är det viktigaste för oss att vi får detaljen så snabbt som möjligt.

Att leverantören är tillgänglig och lätt att få tag på är viktigt för Kirfer och på den punkten lever Ferromek upp till förväntningarna.

– På bearbetningssidan är Ferromek en av de bästa jag har kontakt med vad gäller svarstid.

Närheten till leverantören har många fördelar

Såväl kundservice som produktkvalitet får gott betyg av Mannil. Orderbekräftelse med leveransdatum kommer efter varje beställning och fakturorna stämmer. Ferromek tar också ansvar i de fall Kirfer har något att anmärka på detaljerna. Alla gör fel ibland konstaterar Mannil, men det är sättet reklamationen hanteras på som är viktigast.

– Ringer vi och säger att något är fel gör de allt för att fixa reklamationen så fort som möjligt. Inom två dagar har vi oftast nya detaljer. De sköter också eftermarknaden bra och det märks att de arbetar mot att hela tiden bli en bättre leverantör.

Mannil nämner avslutningsvis att närheten till leverantören har fler fördelar än korta leveranstider.

– Vi vill gärna stöda lokala leverantörer och förstås är det trevligt att få tala sitt eget modersmål. Kortare fraktsträckor är också något miljön vinner på.

Foto: Kirfer